Ik moet opletten dat dit stukje niet te lang gaat worden. Het risico is namelijk aanwezig, want het gaat over een helpdesk. In dit geval een helpdesk met een 'gezicht', een staaltje klantvriendelijkheid. Laat dat gezegd zijn.
Laatst vroeg mijn jongste dochter mij of ik Beep van The Pussycat Dolls wilde downloaden. Zij had de muziek nodig bij het oefenen van een dansje voor school. Dat oefenen deed ze met een paar klasgenootjes, telkens bij iemand anders thuis, met behulp van YouTube. Het nummer zochten ze daar gewoon op en hup dansen maar.
Downloaden kon niet, want YouTube is een internetsite waarnaar je alleen maar kunt luisteren en kijken.
“Maar,” zei ik, “ik heb nog een downloadtegoed bij Planet Music. Dan koop ik het wel voor jou.”
Voor een bedrag van 1 euro kun je daar namelijk liedjes downloaden.
Ik logde in en kwam meteen tot de ontdekking dat mijn tegoed van enkele euro’s was verdwenen. Zo maar het zwarte gat in, onvindbaar voor de argeloze Beepzoeker.
De oorzaak lag 'm waarschijnlijk in het feit dat ik een maand geleden gebruik had gemaakt van een aanbod van Planet Music om gedurende een bepaalde tijd onbeperkt naar muziek te luisteren. Er werd toen een account voor mij aangemaakt en dat overschreef denk ik mijn oude account.
Het zij zo.
Ik was nu gedwongen contant af te rekenen. Met de betaalkosten erbij kostte het nummer mij EUR 1,59. Maar daarmee had ik het wel direct in huis!
Dat bleek waar te zijn. Maar verder kon ik er niks mee. Het liedje was niet af te spelen met de Windows Media Player.
Dan probeer je toch een ander, hoor ik je denken.
Ja duh! Dat kan dus niet. Van Planet Music moet ik gebruik maken van de Internet Explorer en de Windows Media Player, een gedwongen huwelijk met Microsoft.
Hallo! We leven in de 21e eeuw ja! De eeuw van de ongekende mogelijkheden, onbeperkte keuzevrijheid en grenzeloze compatabiliteit. Komt er zo’n mastodont dat jou voorschrijft welke software je moet gebruiken.
Prehistorie!
Dit stukje moet dus niet te lang worden, zei ik. Terug nu.
Ik zocht contact met de helpdesk van Planet Music. Dat kon alleen maar per e-mail en dat vond ik eigenlijk wel zo prettig.
Na een paar uur kreeg ik al een reactie. Die begon met ‘Beste Frans’.
Dat vond ik veelbelovend klinken. Je communiceert weliswaar met behulp van een computer, maar de benadering is persoonlijk. Hulde.
‘Wij willen je allereerst bedanken dat je hebt gekozen om te downloaden bij één van de Aim4Music download-shops’.
Een keurig begin. Aan de vriendelijkheid zal het niet liggen.
‘Helaas kan er zo nu en dan wat mis gaan, daarom stellen wij het zeer op prijs dat je hierover contact met ons opneemt’.
Met die zin heb ik iets meer moeite. Want kon ik anders? Het werkt niet, dus moeten zij het werkend krijgen. Toch?
‘De licenties voor de WMA bestanden die je hebt gedownload zijn opnieuw klaargezet op onze servers. Wanneer je de WMA bestanden nu afspeelt, worden de licenties automatisch gedownload’.
Okee, opnieuw proberen dus.
‘Groeten, Peter’.
Daar genoot ik weer van. Ik heb contact gehad met Peter! Peter van de helpdesk, mijn rots in de branding. Als het weer niet werkt, kan ik gewoon naar Peter vragen. Misschien bouwen we een band op en pakken we ergens nog eens een pintje.
Goed geluimd haalde ik de 'WMA bestanden’ opnieuw op. Die woorden vond ik wel een beetje vreemd eigenlijk. Zelf heb je het over Beep van The Pussycat Dolls, maar voor Peter zijn het niet meer dan bestanden.
Het werkte weer niet. De download ging perfect, de bestanden uitpakken eveneens. Maar zodra ik het nummer wilde beluisteren, haakte de Windows Media Player af. Iets met rechten, las ik van het scherm af.
Dus mailde ik opnieuw met de helpdesk. Ik durfde niet naar Peter te vragen, maar kwam toch automatisch bij hem terecht.
‘Beste Frans’.
De toon bleef hetzelfde. Netjes. Consequent ook. Onder alle omstandigheden correct blijven. Dat sprakt mij aan.
‘Wij willen je allereerst bedanken dat je hebt gekozen om te downloaden bij één van de Aim4Music download-shops. Helaas kan er zo nu en dan wat mis gaan, daarom stellen wij het zeer op prijs dat je hierover contact met ons opneemt.’
He, dat zei Peter de vorige keer ook al. Zou hij dat zijn vergeten?
Vervolgens meldde Peter dat de order opnieuw is klaargezet voor mij. Hij gebruikte het vertrouwelijke ‘je’.
Na de groeten van Peter te hebben ontvangen probeerde ik het opnieuw. Net als in de inhoud van de e-mails van Peter veranderde er niets in de resultaten van mijn pogingen. Dus opnieuw naar Peter.
‘Beste Frans, Wij willen je ...’.
Pfff, kalm blijven, zeg ik tegen mezelf. Peter valt wel in herhalingen hoor.
‘Wanneer volgens eigen zeggen de instellingen juist staan zou de licentie op gehaald moeten kunnen worden.
Mocht dit ondanks de genomen moeite toch niet gelukt zijn, maak dan even gebruik van de onderstaande Link:
http://dev.aim4music.com/drmcheck.html
Dit is een test die controleert of de licentie inderdaad opgehaald kan worden op jou (sic) computer. Mocht de test niet werken of niet worden voltooid heeft dit te maken met de beveiliging op je pc die dit niet toelaat en dus ook niet het ophalen van de licentie.
Controleer hiervoor de firewall, beveiligingssoftware en eventueel kan de router de oorzaak zijn dat de licentie niet kan worden opgehaald.
Mocht de test wel werken, maar de licentie niet opgehaald, neem dan nog even contact op met de helpdesk’.
Met de groeten van nog steeds Peter. Hij is duidelijk mijn mannetje geworden bij Planet Muscic! Dikke maatjes zijn wij inmiddels.
Wat bleek? De test werkte! Dat was een hele opluchting en mijn eerste succesje bij Planet Music.
Een werkende test. Na zoveel dagen, want er waren intussen dagen verstreken, is er eindelijk iets positiefs gebeurd.
Het ging slechts om een test, maar die werkte wel!
Volgens de test moest ik het liedje kunnen afspelen, maar dat ging natuurlijk nog steeds niet. Dat vertelde ik weer aan Peter.
En hij antwoordde even vriendelijk als altijd. Bedankte me voor het kiezen van enz. enz. enz. Vervolgens kwam hij met het volgende en dat vond ik interessant.
‘Probeer dan het onderstaande wat voor andere klanten het probleem heeft opgelost: Dit blijkt na lang zoeken een "bug" in de mediaspeler 10 (ik maak gebruik van versie 11...) te zijn die eenvoudig is te omzeilen door in de speler bij Extra->Opties->Beveiliging het vinkje bij "Scriptopdrachten uitvoeren indien aanwezig" weg te halen. Laat me even weten of dit bij jou ook tot succes heeft geleid!’
Interessant omdat ik kennelijk niet de eerste ben met dit probleem.
Interessant ook omdat je met een eenvoudige ingreep de moeizaam geprogrammeerde beveiliging in de 'bestanden' van Planet Music kunt omzeilen. Maar wat ze zeggen over die “bug” snap ik toch niet helemaal.
Ik ging terstond aan de slag, haalde het vinkje weg en speelde Beep af.
Het werkte als een tierelier. In mijn opperste blijdschap heb ik dat aan Peter gemeld, maar deze keer heeft hij nog steeds niet gereageerd.
Ik blijf wachten op zijn antwoord, want zo’n vriend wil ik niet kwijtraken.
[1 februari 2008]