|tekstenstek   |wielrennen   |muziek   |indisch   |stukjes   |contact
Misgegrepen!
Zoek de verschillen

Sinaasappelsap of appelsap? Zoek het verschil!

Ja, zo zie ik het ook. Thuis, in alle rust voor het beeldscherm. Maar in de winkel zijn de omstandigheden anders dan in de woonkamer. Hier lopen geen vakkenvullers voortdurend in de weg. Hier heb je geen last van wildgeparkeerde winkelwagentjes van anderen.

Probeer tegenwoordig maar eens snel boodschappen te halen. Als je met je rasterkar langs de schappen slalomt en in je rush naar de zuivel even snel twee pakken sinaasappelsap meeneemt, dan grijp je nu makkelijker mis dan pakweg vijf jaar geleden.

De verwarring begon met Appelsientje, tot 2004 een naam voor sinaasappelsap van Riedel. Deze sappenfabriek had nog meer mooie namen verzonnen: goudappeltje, fruitdruifje, zontomaatje, je wist altijd wat je pakte en wat er in het pak zat. Maar op enig moment moet iemand daar het managementteam hebben overtuigd met de veronderstelling dat Appelsientje op zichzelf een ijzersterk merk is.

Vanaf dat moment is Riedel al zijn smaken Appelsientje gaan noemen en kon het misgrijpen beginnen. Want de verpakkingen stonden in de schappen een en dezelfde huisstijl te zijn. In 2004 kwam ik voor het eerst met appelsap thuis terwijl sinaasappelsap de bedoeling was. Blame me? Er stond toch Appelsientje op het pak?

De laatste jaren gaan verpakkingen van een zelfde merk steeds meer op elkaar lijken. Zo willen de fabrieken zich met hun producten onderscheiden van de andere merken. Maar binnen hun merk gaat het vaak ten koste van het onderscheid tussen de verschillende productsoorten.

Het is een conflict tussen marketingmensen en consumenten. Gek genoeg is er geen gemeenschappelijk belang. De een wil een sterk merk, de ander wil een herkenbaar artikel.

Een paar dagen later greep ik weer mis bij het biologisch huismerk van AH. Ga zelf maar op zoek naar het subtiele verschil tussen de biologische volle en halfvolle melk.

[5 november 2009]

 

Tekstenstek
tekstbureau voor tekst en webstek